Niskie poczucie własnej wartości.

niskie poczucie własnej wartości

Niskie poczucie własnej wartości

Niskie poczucie własnej wartości, to plaga w społeczeństwie , w którym przyszło nam żyć. Poczucie wartości jest niesamowicie ważne do budowania zdrowych relacji ze sobą jak i z innymi. Między innymi podnosi poziom zadowolenia z życia, dostrzegania swoich pozytywnych stron, określenia i dążenia do celu. Dlaczego nasze poczucie wartości jest tak niskie i do jakich skutków, to prowadzi oraz jak odbudować swoje poczucie wartości, aby żyć lepiej.

Z czego wynika, że poczucie wartości jest niskie lub wysokie

Największy wpływ na nie mają nasi rodzice, następnie rówieśnicy i społeczeństwo.

Nie rodzimy się z niskim poczuciem własnej wartości nabywamy je przez doświadczenia życiowe.

Dzieci są bardzo podatne na bodźce z otoczenie. Wszystko co usłyszą, poczują jest zapamiętywane i przechodzi do podświadomości gdzie zostaje na wiele lat albo i całe życie. Warto przypomnieć sobie jak zwracali się do Ciebie twoi najbliżsi. Często jest tak, że nie dostajemy od rodziców tyle miłości i uwagi ile potrzebujemy. Zdarza się także, że rodzice nas krytykują bądź porównują do innych dzieci. Np.

  • „Jaś tak dobrze się uczy, a ty !” ,
  • „Znowu jesteś bardzo niegrzeczny”,
  • „W co ty się ubrałeś, spójrz w lustro jak ty wyglądasz?!”.

Czy dziecko słyszące takie komunikaty może wyrosnąć na zdrową, pewną siebie jednostkę?

niskie poczucie wartości

Rówieśnicy

Drugim czynnikiem wpływającym na poczucie naszej wartości są rówieśnicy. W pewnym okresie życia stają się oni ważniejsi niż rodzice i mają na nas duży wpływ. Jak kontakt z rówieśnikami może wpłynąć na poczucie wartości.

  • Za kogo byłeś uważany w szkole. Na tle znajomych czułeś się atrakcyjny? Często słyszałeś komplementy? Miałaś powodzenie u płci przeciwnej? Czy może miałeś trądzik? Byłeś niski lub zbyt wysoki? Miałeś nadwagę?  Wygląd odgrywa duże znaczenie w tym jak siebie postrzegamy i jak pewnie się czujemy.
  • Status społeczny rodziny wpływa na to jak postrzegasz siebie. Dzieci porównują jakie mają domu, telefony, w jakich chodzą ubraniach.
  • Wpływ ma także , to czy miałeś wielu znajomych czy byłeś samotnikiem?
  • Byłeś nękany, wyśmiewany przez rówieśników?
  • Jakie miałeś oceny? Byłeś prymusem, którego nauczyciele chwalili za osiągnięcia czy może szło Ci słabo z nauką przez co mogłeś czuć się głupi.

Społeczeństwo

Ostatnim równie ważnym czynnikiem, przez który bywa, że całe życie czujemy się niewystarczająco dobrzy jest społeczeństwo, a dokładnie reklamy.

W telewizji, internecie na bilbordach, w gazetach wszędzie pokazują nam wychudzone modelki, aktorki. Wszystkie z nieskazitelną buzią o idealnych proporcjach. Panowie z sześciopakiem na brzuchu reklamujący dezodoranty. Na oglądamy się reklam przez co zaczynamy myśleć, że z nami jest coś nie tak kiedy patrzymy w lustro i nie wyglądamy jak ludzie z telewizji. Umysł pomija fakt, że ci ludzie wyglądają tak ponieważ mają makijażystów, wizażystów, fryzjerów. Myślimy że oni tak wyglądaja na co dzień co jest absurdem.

5 oznak, że masz niskie poczucie własnej wartości.

  • porównujesz siebie z innymi
  • potrzebujesz otrzymywać akceptacje od innych
  • wstydzisz się przemawiać w większym gronie
  • boisz się rozmawiać z ludźmi, których nie znasz
  • uważasz się za nieatrakcyjnego, niewystarczająco dobrego
  • skupiasz się na rzeczach, które Ci nie wyszły w przeszłości

Mając niskie poczucie wartości szukamy miłości i akceptacji na zewnątrz. Myślimy negatywnie na swój temat. Narzekamy na otaczającą nasz rzeczywistość. Boimy się nawiązywać znajomości. Nie wierzymy w siebie. Często ogranicza nas to i nie pozwala szczęśliwie żyć dlatego warto, to zmienić.

4 kroków aby odbudować swoje poczucie wartości.

  • Zaakceptowanie swojego ciała.

Usiądź przed lustrem i znajdź 5 rzeczy, które ci się w tobie podobają. Wady już na pewno doskonale znasz teraz skup się na zaletach. Za każdym razem gdy myjesz zęby powtarzaj do lustra, że pięknie dziś wyglądasz. Z czasem znajduj kolejne rzeczy, które u siebie lubisz. Na pewno coś się znajdzie, a czym bardziej będziesz akceptować siebie tym więcej rzeczy będą ci się w tobie podobały. Zbuduj relacje sama ze sobą. Powtarzaj sobie, że kochasz siebie.

Zacznij zdrowo się odżywiać. Idź na siłownie bądź zacznij biegać. Zacznij o siebie dbać, ponieważ to jak wyglądamy ma duży wpływ, na to jak się czujemy, a w rezultacie podnosi, to poziom pewności siebie.

  • Zerwij z negatywnym myśleniem

Przestań myśleć negatywnie. Skończ z krytykowaniem siebie i dowalaniem sobie, że jest coś z tobą nie tak. Nie porównuj się do nikogo, ponieważ każdy jest inny. Nie otaczaj się ludźmi, którzy myślą negatywnie. Stwórz sobie środowisko, w którym będziesz dobrze się czuć.

  • Rób, to co kochasz

Jeśli robisz, to co lubisz masz więcej motywacji i energii do działania. Czujesz spełnienie i satysfakcje z życia. Dlatego staraj się robić w życiu rzeczy, które sprawiają Ci dużo radości i które z przyjemnością wykonujesz.

  • Obserwuj swoje myśli

Obserwuj swoje myśli podczas codziennych czynności domowych. Kiedy kładziesz się spać, w pracy, gdy gotujesz itp. Obserwacja myśli pozwoli ci włączyć świadomość do dnia codziennego przez co będziesz mógł kontrolować czy w głowie masz pozytywne czy negatywne myśli. Czy przemawia przez ciebie krytyk wewnętrzny. Czy wracasz do przeszłości lub wychodzisz w przyszłość. Wszystkie te rzeczy uniemożliwiają nam szczęście i prawdziwe poczucie, że jesteśmy coś warci dlatego jest, to niesamowicie ważny podpunkt.

 

 

Polecam także:  3 kroki, aby stać się autentycznym

Zobacz także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.